Warning: Undefined array key "options" in /customers/2/d/a/somtek.dk/httpd.www/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192 Hvordan sælges en ide - Somtek

Mange gode idéer går tabt, fordi de ikke sælges rigtig - men hvordan sælger man egentlig en idé?

Skrevet af Mathias Sommer Brun – 24.11.2021

Hver dag går medarbejdere ind til deres chefer med idéer, der potentielt kan bidrage til at drive virksomheden fremad. Dog dør mange idéer inden de ser dagens lys, da chefen ikke forstår dem, og på sigt risikerer medarbejderne at miste gejsten til at dele sine idéer. 

Grunden skal ikke nødvendigvis findes i chefens manglende forståelse, men oftest i idéens indpakning og måden, den bliver solgt på. Du har et klokkeklart billede af idéen i hovedet og ved lige præcis, hvordan det skal fungere og se ud. Problemet er bare, at din chef ikke har dette billede i hovedet. Det er din opgave at skabe det billede.

Kend virksomhedens DNA og “Why”

At kende din virksomheds DNA er et af de vigtigste kort på hånden, når du arbejder med udvikling af virksomhedens produkter. Derfor er det også vigtigt for virksomheder at uddanne sine medarbejdere i virksomhedens DNA og dens “why” (hvilket problem prøver virksomheden at løse?). Ved at gøre dette vil medarbejderne automatisk integrere det i deres arbejde, hvilket vil afspejle sig i de idéer, de kommer med. 

Virksomhedens DNA giver nogle overordnede spilleregler, der hjælper medarbejderne på vej. Det er en retningslinje, de skal følge – men ikke så tæt, at det stopper deres kreativitet og trang til at udforske nye veje og teknologier. 

Eksempel på en virksomheds DNA:

Et af IKEA´s DNA strenge, “øjeblikkelig tilfredsstillelse af kundens behov” fortæller kort og præcist produktudvikleren, at det at bruge lim til at samle et møbel nok ikke er den nye vej at gå, da kundens behov først bliver opfyldt dagen efter, når limen er tør. 

Fjern forstyrrende elementer

Alle virksomheder har en måde at gøre tingene på, både teknisk og visuelt. Det betyder ikke, at det ikke er muligt at lave tekniske løsninger, der er anderledes. Pakkes idéen ind i noget genkendeligt, bliver det nemmere for modtageren at fokusere på essensen af idéen, da de ikke skal forholde sig til ukendte faktorer, der ingen indvirkning har på det, idéen prøver at løse. 

Et eksempel på dette kunne være, at en ingeniør hos John Deere kommer op med idéen om, at kølerhjelmen på deres traktorer skal hæves i stedet for at tiltes frem. Ingeniøren vil så lave en hurtig skitse/model, der viser princippet, så det er nemmere for modtageren at forstå idéen. Ingeniøren vælger at farve den nye kølerhjelm blå i stedet for firmaets kendetegnende grønne farve. Dette vil fjerne modtagerens fokus fra ingeniørens smarte løsning, da modtageren bliver forvirret over farven og har svært ved at forestille sig løsningen implementeret på en grøn traktor. Var den nye kølerhjelmen i stedet i firmaets klassiske farver, vil modtageren kunne rette det fulde fokus mod essensen af idéen, da løsningen er pakket ind i noget genkendeligt. 

(Idéen ovenfor er et tænkt eksempel, hvor vi bruger John Deere, da det er et firma, de fleste kender for deres grønne traktorer, hvilket gør eksemplet billedligt.)

Hvis muligt, er det altid en god ide at implementere idéen på et eksisterende produkt. Igen er det for, at modtageren kan fokusere 100% på din løsning uden at skulle forholde sig til et nyt design af et eksisterende produkt. Samtidig bliver idéen mere håndgribelig for modtageren, og chancen for, at din idé går rent ind, er større.

Visuelle idéer sælger bare bedre

Billeder siger mere end tusinde ord, som man siger. Billeder og illustrationer øger chancerne betragteligt for at opnå succes med dine idéer. Når vi mennesker får idéer, er vi hurtige til at fremkalde billeder på nethinden, så vi visuelt kan forestille vores tanker og idéer. Problemet er bare, at de personer, vi fremlægger vores idé til, ikke har en chance for at fremkalde de samme billeder, hvis du kun forklarer din idé mundtligt. Måske får modtageren nogle helt andre billeder frem, hvilket gør, at de nemt misforstår idéen eller bliver usikre på, om de har forstået meningen og funktionen korrekt og derfor er bange for at købe ind på den. 

Et af de bedste værktøjer til at gøre en idé visuel er ved at lave en hurtig håndskitse og bruge den som værktøj til at forklare idéen. Der er mange der mener, at de ikke kan tegne og måske er lidt usikre på at skulle lave en håndskitse og vise frem, da det jo ikke er lige så pænt som de 3D-håndskitser, man ser designere udarbejde. Det er fuldstændig ligemeget, om linjerne er helt lige eller cirklen kuglerund, så længe modtageren kan forstå budskabet.

En håndskitse giver dig mulighed for at videreformidle dit billede på nethinden til modtageren, som nu er tryg ved at have en korrekt forståelse for idéen og derfor er bedre rustet til at tage stilling til, hvorvidt idéen er værd at gå videre med.

Citat af Confucius:
Tell me and I will forget, show me and I may remember; involve me and I will understand

Ydermere lægger håndskitsen op til en lille brainstorm, da både du og modtageren nu har samme opfattelse af idéen, og modtagerens går automatisk i gang med at komme med spørgsmål og andre måder at lave løsningen, som de vil præsentere for dig. Lige pludselig involverer du modtageren på en anden måde, og chancen for, at de arbejder videre med din idé, er nu meget større.

Opsummering:

Formålet med dette indlæg er at give dig nogle simple værktøjer, du kan benytte for nemmere at sælge idéer og løsninger ind. Her er en opsummering af værktøjerne, der er præsenteret i denne artikel: 

  1. Kend virksomhedens DNA
  2. Skab genkendelighed i din idé, så virksomheden kan spejle sig selv i den
  3. Fjern forstyrrende elementer, der stjæler opmærksomhed.
  4. Visualiser idéen i form af håndskitser, billeder, modeller o.lign. 
  5. Involver modtageren, når du fremlægger idéen, eksempelvis ved at brainstorme omkring den 

Man får konstant nye idéer til smarte løsninger, der kan løse alverdens problematikker og udfordringer, men formår du ikke at overbevise beslutningstageren om, at det er værd at forfølge din idé, løser den ingen udfordringer. 

Ved at gøre brug af værktøjerne i dette indlæg, vil du øge chancerne for at få chefen eller kunden til at købe ind på din idé eller løsning.

LAD OS SKABE NOGET SAMMEN

Har du et udviklingsprojekt i tankerne? Så vil jeg hjertens gerne tage en snak med dig om, hvordan vi hos Somtek kan hjælpe med at realisere projektet. 

Vi er ret sikre på, at vi kan udfordre dine ideer og tanker og være en nyttig sparringspartner og hjælpe med at udforme en god proces, hvor vi udvikler og designer løsninger, der tager jer til nye højder.

Mathias Sommer Brun 

Mekanisk design konsulent & ejer

Mobil:      +45 25 75 09 99
Email:      [email protected]